pátek, 07. říjen

Marketingové šílenství na železnici

 

předchozím příspěvku jsem popsal, jak stav české železniční sítě ovlivňuje hospodářské výsledky státu. Od té doby jsme byli svědky nástupu RegioJetu pana Jančury a odpovědi Českých drah. Výsledkem je šílenství a v budoucnu toto šílenství ještě zesílí.

RegioJet začal jezdit mezi Prahou a Ostravou třikrát denně. České dráhy jezdí do Ostravy každou hodinu. Nicméně rychlost a kvalita vlaků je velmi proměnlivá, protože České dráhy nemají dostatek vlaků vyšší kvality, konkrétně jim chybí Pendolina. RegioJet nenabízí rychlejší cestování, ale nabízí větší komfort za nižší cenu. Konkurence, to je dobré, ne?

No ne tak docela. Protože České dráhy už tvrdou konkurenci na trase Praha-Ostrava dávno mají. Nazývá se automobil. Většina řidičů věří, že se svým autem dostanou do Ostravy rychleji a to navzdory všem opravám a nehodám na D1, nejspíš to opravdu přímo z místa odjezdu až do místa dojezdu tak bude. A samozřejmě, byznysmeni jedoucí v Audi A6 věří, že součástí jejich hrdinského popisu práce je dojet svým prestižním autem na schůzky co možná nejrychleji.

V západní Evropě dráhy - a ministerstva dopravy - už dlouho chápou, že pokud mají být lidé cestující na meziměstských trasách přivábeni ze svých aut do vlaků, musí být vlaková přeprava podstatně rychlejší než autem, takže celková cesta (např. z kanceláře v Praze domů do Ostravy) trvá přibližně stejně dlouho, ale bez stresu z cesty autem. Vlaky musí jezdit často, alespoň jednou za hodinu, aby bylo možné cestu uskutečnit tehdy, kdy chce zákazník cestovat.

Pro vlakovou dopravu v ČR by to znamenalo, že Pendolino musí jet z Prahy do Ostravy, Brna, Bratislavy, Vídně nebo Berlína nejméně každou hodinu, přičemž svou nejvyšší rychlostí 230km/h pojede na většině trasy tak, aby bylo v Brně za 1,5 hodiny a v Ostravě za 2,5 hodiny cesty. V opačném případě bude většina lidí používat své vozy. Avšak to se nestane, protože České dráhy mají pouze sedm Pendolin a ty nesmějí jezdit rychleji než 160 km/h.

Místo toho se ministerstvo dopravy pustilo do pseudo-konkurenční bitvy, jejíž výsledkem je nespravedlivá možnost volby pro zákazníka. RegioJet zvyšuje kapacitu všech dostupných sedadel, zatímco už předtím byla většina vlaků Českých drah poloprázdná. A příští rok bude zřejmě kapacita ještě navýšena další, v pořadí již třetí společností, která dostane povolení vlaky na danou trasu vypravovat. Tato místa budou obsazena pouze v případě, že budou lidé povzbuzeni, aby přesedli z auta do vlaku. To ale neudělají, protože vlaky jsou stále příliš pomalé. České dráhy zareagovali na žlutou "konkurenci" nejprve snížením ceny a pak ještě přesunem jedné soupravy Pendolina z trasy do Bratislavy nově na trasu Praha - Ostrava. A zákazníci v Brně a Bratislavě? Ti už nemají Pendolino a nedostanou ani jízdenky za nízké ceny, které těší zákazníky v Ostravě.

Jaká je odpověď? Ta bude mít dvě části. Za prvé vláda potřebuje strategický plán považující české železniční dráhy za důležitou dopravní "tepnu", která udržuje "tělo" České republiky v efektivním pohybu. Takže je potřeba plán na radikální zlepšení všech meziměstských tratí. Přinese toto zlepšení privatizace? Ne, protože většina vylepšení se musí nutně týkat infrastruktury a ne pouze vlaků samotných. Za druhé musí vláda zajistit, aby se vstupem soukromých firem regulační orgán rozhodl, jak udělovat soukromé licence způsobem, který podpoří, aby obecně lidé více jezdili vlakem. Soukromé firmy si vlastní volbou, na které trase budou jezdit, vyberou Praha - Ostrava, protože se zdá nejvíce lukrativní. Takové trasy ale budou výnosné pouze v případě, že získají všechny cestující od existujících provozovatelů, protože nemohou poskytovat služby, které by přilákaly více nových cestujících.

Marketing vyžaduje, abyste začali tím, co zákazník chce a co potřebuje, a pak přemýšleli, jak by to bylo možné poskytnout lépe, než to poskytuje konkurence způsobem, který optimalizuje dlouhodobý zisk. Vzkaz pro pana Žaludu a pana Jančuru: zastavte své dětinské hry, nejste si navzájem konkurencí. Vaše konkurence uvízla v dopravní zácpě na D1.

Komentáře (1)

  • 1
    Excicamap2021-03-17 20:45:41
    http://gcialisk.com/ - daily cialis online

Přidat komentář



Pole označené hvězdičkou (*) jsou povinná.